Ιδέες για την εκπαίδευση με βάση το «Οι 6 υπέροχες διδακτικές μέθοδοι του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά»

Καλό φθινόπωρο, με κάποιες ιδέες για τη σχολική εκπαίδευση που σε λίγο ξεκινάει και που δείχνουν πως υπάρχουν πολλές άλλες Ελλάδες (και κόσμοι) στις οποίες οι άνθρωποι δεν χάνουν το πάθος τους για δημιουργία. Και αυτό το πάθος είναι μεταδοτικό.
Για πιο λόγο όλες αυτές οι θαυμάσιες πρακτικές που συμβαίνουν σε ένα δημόσιο σχολείο να μη μεταδοθούν έτσι ώστε να πάψουμε να μιλάμε μόνο για τα πράγματα που κάνουν πάντα οι άλλοι; Δεν είναι υπόθεση μόνο του κράτους και του δήμου, αλλά της κοινωνίας των πολιτών, δηλαδή δική μου και δική σου. Η συμμετοχή των γονιών στην εκπαίδευση οφείλει να είναι τμήμα της καθημερινότητά τους, όχι για να διδάξουν αλλά για να αλληλο-διδαχθούν. Σε κάθε τόπο / γειτονιά φτιάξτε ομάδες που να δημιουργήσουν ένα project ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΕΞΩ από το σχολειά (πχ πως θέλετε να μοιάζει ο τόπος σας στο μέλλον, ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου σας σε σχέση με ένα τόπο στην Ιαπωνία, ποια λύση μπορώ να δώσω στο τάδε τοπικό πρόβλημα, θα μπορούσαμε να ζήσουμε χωρίς συνεργασία με άλλους τόπους κοκ, αφήστε τη φαντασία ελεύθερη). Ζητήστε από τους δασκάλους/ες τη συμβουλή και συμβολή τους. Πολεμήστε την αντίληψη ότι κανένας δεν ενδιαφέρεται, γιατί, με τους ανθρώπους που έχουμε σχέση, ποτέ τα κίνητρα δεν είναι μόνο οικονομικά . Ενδιαφερθείτε και θα ενδιαφερθούν. Έτσι όλη η γειτοινιά γίνεται ενα σχολειό για όλους/ες μας. Συνδεθείτε με αλλα σχολειά και γειτονιές που ήδη υιοθετούν τέτοιες αντιλήψεις στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και στον κόσμο. Οι δικές σας ενέργειες μπολιάζουν με ιδέες τον τοπικό σχεδιασμό για την ουσιαστική ανάπτυξη και οι θεσμοί αλλάζουν ανταποκρινόμενοι στα αιτήματα της κοινωνίας των πολιτών. Οι «δημόσιοι χώροι», μπορουν έτσι να γίνουν τόποι των «κοινών ενδιαφερόντων».

Από τα θαυμάσια που θα διαβάσετε στο άρθρο κρατώ δύο για τη δημιουργικότητα σε επίπεδο κοινωνικών και τεχνολογικών εννοιών

Τα 5λεπτα «σημαντικά» ερωτήματα
Υπάρχουν καλοί πόλεμοι; Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ένας σωστός πολιτικός; Πως η αρχιτεκτονική και διακόσμηση ενός χώρου επηρεάζει την διάθεση μας; Γιατί οι άνθρωποι μεταναστεύουν; Για ποια πράγματα αξίζει να παλεύεις; Γιατί είναι σημαντικό να γνωρίζεις ξένες γλώσσες;
………………..
Έχουν μάθει να συγκεντρώνονται και να σκέφτονται γρήγορα χωρίς να πελαγώνουν από το πως μοιάζει το ερώτημα.

Βουτιά στα υλικά
Έχει να κάνει με την αντιστροφή ουσιαστικά της διδασκαλίας, κυρίως της Φυσικής. Το πείραμα δεν προηγείται απλά από τη θεωρία, αλλά η ίδια η δομή του πειράματος χτίζεται από τους μαθητές.
……..
Δόθηκε σε κάθε ομάδα μια μπαταρία, τρία καλώδια, ένα λαμπτήρας, μανταλάκι και ένα φύλλο αλουμινόχαρτο χωρίς καμία εξήγηση. Τα υλικά της τάξης είναι πάντα όλα διαθέσιμα. Η οδηγία ήταν ότι σε 45 λεπτά έπρεπε όλες οι ομάδες να παρουσιάσουν μια κατασκευή στην οποία θα μπορούν να ελέγχουν πότε θα ανάβει και θα σβήνει το λαμπάκι και πως δεν έπρεπε να κρατάνε το λαμπάκι με τα χέρια τους. Επιπλέον μπορούν πάντα να συμβουλευτούν τα βιβλία της Φυσικής και των δύο τάξεων για ιδέες.
επέκταση στη μουσική
Η συγκεκριμένη δράση κατέληξε σε ντίσκο μυστηρίου. Δύο μουσικοί που είχαμε την τύχη να φιλοξενούμε έφτιαξαν ένα μήνυμα. Αυτοί έπαιζαν με μουσική τα σήματα μορς ενώ την ίδια ώρα ένας από την κάθε ομάδα που γνώριζε το μήνυμα το έπαιζε με το φως. Φωτορυθμικά σα να λέμε. Στο τέλος οι ομάδες έπρεπε να βρουν το μήνυμα.

Το παράδειγμα που δόθηκε είναι ένα δείγμα αυτών που έχουν γίνει και δόθηκε για να δούμε το μοτίβο μιας τέτοιας μεθόδου. Αυτό που είδαμε εμείς είναι ότι τα παιδιά έπρεπε να συνεργαστούν, έπρεπε να κάνουν πολλά λάθη και να βρουν τρόπο να τα διορθώσουν, ανοίξαν τη φυσική με πάθος ψάχνοντας χωρίς υποδείξεις, η δημιουργικότητα τους έπιασε κόκκινο, διαχειρίστηκαν προβλήματα συνεννόησης, διαχειρίστηκαν χρόνο και με τις επιπλέον προσθήκες υλικών κανένας δεν ένιωσε ότι αποτυγχάνει. Οι ομάδες που αργούσαν έφτασαν τελικά στη λύση και οι ομάδες που στην αρχή τα βρήκαν εύκολα είχαν την ευκαιρία να δημιουργήσουν πάνω στο ίδιο αντικείμενο με πιο πολύπλοκους τρόπους. Και φυσικά περάσαμε τέλεια!

http://www.enallaktikos.gr/ar12991el_oi-6-yperoxes-didaktikes-methodoi-toy-dimotikoy-sxoleioy-foyrfoyra.html#at_pco=smlwn-1.0&at_si=55ded17a0dd21550&at_ab=per-2&at_pos=0&at_tot=1

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s